Pakket og klar til afgang

Anmeldelse: Grand Paşa Hotel – Marmaris, Tyrkiet

CollageDenne weekend kom vi hjem fra en rigtig skøn og varm ferie i Tyrkiet. Min mand, fem måneder gamle søn og jeg rejste med to andre småbørnsfamilier. I alt var vi 10 afsted; seks voksne, tre babyer (på hhv. 5, 7 og 13 måneder) og én dreng på 2,5 år. Vejret var rigtig lækkert og vi havde mellem 39 og 42 grader hele ugen. Selvom det var varmt oplevede vi ikke at det var for varmt for vores lille søn, når han sov udenfor ved poolen hos os var han iført sin halvvåde uv-dragt og en våd badeble og på værelset havde vi kølet værelset med aircondition inden han skulle sove.

Hotellet
Fra d. 21. til 28. august boede vi på 5 stjernede Grand Paşa Hotel i Marmaris. Om det fortjener 5 stjerner ved jeg ikke, nok nærmere 4+, men sådan er det typisk i Tyrkiet, træk lige ½-1 stjerne fra, så har du hvad vi vil vurdere det til i Europa. Hotellet er rigtig lækkert, en god størrelse – ikke for stort og ikke for småt. Det huser 280 værelser fordelt på 5 etager. Værelserne er pæne og velholdte, ligeledes er lobbyen hyggelig og flot. Udendørs er der en god stor pool, en lille rund børnepool, samt tre vandrutjsebaner. Ved siden af finder man desuden en snackbar og en lille bitte scene til underholdning i løbet af dagen og om aftenen – dog ikke noget særligt. Liggestolene og parasoller bliver hurtigt hapset om morgenen, som på så mange andre hoteller desværre. Når vi stod op lidt over kl 7 var størstedelen allerede taget – heldigvis var der ledigt i hjørnet ved børnepool og børneklub, hvor vi alligevel gerne opholdt os. Indendøre finder man desuden en lobbybar, reception og etagen under, på niveau med poolområdet, ligger buffetrestauranten, hvor man desværre kun kan sidde indendøre. Generelt om hele hotellet, udendørs og indendørs, vil jeg sige pænt, rent, lækkert og enkelt, men ingen wauw oplevelse og ingen små fine detaljer.

Mad & drikke
Vi havde all inclusive på hotellet, hvilket var rigtig rart nu vi rejste med børn – både for vores egen skyld og for de børn der skulle have noget at spise fra hotellets buffet og snackbar. Generelt om de tre hovedmåltider i buffetrestauranten og drikkevarerne vil jeg sige at kvaliteten og smagen lå i den gode ende af normalen. Typisk er det meget ensformigt det man får til at spise på et all inclusive hotel i Tyrkiet – på Grand Paşa var crossainterne, pandekagerne, kødet, grøntsagerne, osv bare lidt bedre. På hotellet var de desuden gode til at lave små fine portionsanretninger, som en slags små forretter eller desserter – og så smagte de generelt godt! Om aftenen serveres der desuden is i buffeten. Snackbaren som havde åbent fra cirka 12-17 var også overvejende god. Her kunne man få hamburgere, kyllingekebab, pommes frites, løgringe, kyllinge nugets, pizza, salat og lignende – udmærket som alternativ til frokost. Desuden vil jeg lige pointere at jeg for første gang i Tyrkiet ikke har set skyggen af “ferie-mave” – sandsynligvis et skulderklap i hotellets retning!

Service
Generelt var personalet på hotellet rigtig søde allesammen, både i restauranten, receptionen, rengøringspersonalet og barene. Der blev gjort pænt og ordentligt rent hver dag og personalet fra bar og restaurant var søde og lavede sjov med børnene, men dog heller ikke så det blev for meget eller irriterende.

Placering
Selve hotel området er ikke særlig stort, det skyldes nok at hotellet faktisk ligger inde i Marmaris omgivet af andre hoteller, dog stadig tre kilometer fra centrum. Man oplever larm fra de omkring liggende hoteller i løbet af dagen og om aftenen. Der er desuden en smal stenstrand og små butikker i 5 minutters gå-afstand fra hotellet. Selve Marmaris centrum kostede cirka 20 tyrkiske lira, svarende til 50 danske kroner, at køre i taxa til. Hvis man beder om at blive sat af ved bazaren er du tæt på både bazar, rigtige butikker, marina, restauranter og strand. Det er første gang jeg har besøgt Marmaris, og byen fortjener virkelig et indlæg for sig selv – så det kommer senere! Besøger helt sikkert Marmaris igen!

Pris
Vi købte rejsen gennem Primo Tours. Grundprisen pr. voksen var 3.700 kroner + mad på flyet for 200 kr og 20 kg bagage for 130 kroner. Børn under 2 år kostede 500 kroner og hver familie, dvs. 3 biler, fik gratis parkering i Billund. Transport mellem lufthavn og hotel bestilte vi selv og sparede samlet set 750 kroner. Generelt må jeg sige at jeg er blevet imponeret over Primo Tours – det er første gang jeg har købt rejse hos dem og jeg havde ingen forventninger til dem, men måske netop derfor er jeg blevet meget positiv overrasket.

Ud over hotel anmeldelsen her, så har jeg planer om at vise jer lidt fra Marmaris og skrive en kort anmeldelse af Primo Tours – så “stay tuned”, hvis I vil høre mere om turen! 🙂