Badetøj til kvinder og mænd - 15-20 % rabat

Anmeldelse: Goldcity i Alanya, Tyrkiet

imageI september 2013 besøgte vi det majestætiske 5 stjernede hotel Goldcity ved Alanya, Tyrkiet, som ligger højt på en bjergtop. Dette blev også året vi første gang fik brug for en afbestillingsforsikring, planen var nemlig en familieferie, men endte med en parferie. Min søster og kæreste, samt min mand og jeg kom alene afsted. Goldcity kan efterhånden findes på en del af charterselskabernes hjemmesider – vi bookede ferien med Apollo da de var de billigste. Vi fløj fra Billund til den nye og meget lille lufthavn Gazipasa, som ligger lige ved Alanya. Så i stedet for den lange bustur fra Antalya til Alanya, kunne vi nøjes med noget jeg husker som blot et kvarters tid. Vi ankom om aftenen, hvor det var blevet mørkt, og kunne se hotellet på meget lang afsted da vi kom kørende, det lignede en lille by på en bjergtop.

Hotellet
Goldcity består af et stort og meget højt hotel i midten på bjergtoppen og rundt om finder man en masse ferielejligheder, nogle tilhører hotellet og andre kan købes af private. Vi boede i en af disse ferielejligheder, heldigvis meget tæt på hovedbygningen – ellers kunne man have risikeret at skulle gå temmelig langt for at komme op på hotellet. Hotellet har over 1.000 værelser, så det er et virkelig stort hotel. Oppe ved hovedbygningen finder man en stor buffetrestaurant, flere a la carte restaurenter og barer, en stor solterasse både med plads til hotellets gæster og et privat område for de som har købt ferielejlihed.
Fordi hotellet ligger på en bakketop er der en virkelig flot udsigt uanset hvor man kigger hen – læg mærke til billederne ovenfor, når man ser ud over hotellet er der bare blå himmel og intet andet rager op.
Tæt på hovedbygningen finder man også et område med masser af sjove vandrutsjebaner (både for børn og voksne), et lille område med liggestole på græs og en snackbar. Vi tog gerne et par timer ovre i dette område hver dag for at prøve rutsjebanerne og fordi de lavede en fantastisk chicken wrap i snackbaren – det lykkedes os ikke at finde den andre steder i hotellets resterende snackbarer. Området med rutsjebaner er virkelig pænt – dog er liggestole-området ikke super hyggeligt.
Ved siden af finder man også et amfiteater, hvor hotellets personale lavede noget ganske udmærket og gennemført underholdning, f.eks. Løvernes Konge med flotte kostumer og god musik. Skulle man bruge andre af hotellets faciliteter, f.eks. tennis eller minigolf, skulle man dog gå meget langt fordi hotellet var så stort og banerne lå længere nede af bjerget.

Mad & drikke
Opholdet kan købes med all inclusive – og det var selvfølgelig hvad vi havde gjort. På sådan et stort hotel betød det også at der var rigelig med muligheder fra morgen til midnat. Morgenmad, sen morgenmad, frokost, aftensmad, natmad, snacks rundt omkring i snackbarerne og drikkevarer i diverse barer. Barer og snackbarer var alle forskellige, så det er altså ikke det samme man kunne få at drikke og spise alle steder, hvilket var meget dejligt og afvekslende. Som nævnt ovenfor, så skal den chicken wrap fra snackbaren ved vandrutsjebanerne altså prøves!
Da hotellet var meget stort var der også et kæmpe stort udvalg i buffeten. Samtidig var der god udveksling i maden og den var ganske udmærket. Meget standard for et stort all inclusive hotel – ikke specielt dårligt, dog heller nogen kulinarisk oplevelse. Alt i alt var vi godt tilfredse!

Placering
Hotellet ligger cirka 15 km fra Alanya, men for at komme helt ind i centrum for at shoppe og hygge på barer og caféer skal man køre med bus over en halv time – taxa er dog lidt hurtigere. Hotellet arrangere en shuttle bus som kører tre gange om dagen, så hvis man kan få det til at passe sammen med hvornår man vil ud og hjem så er det jo glimrende.
Hotellet ligger også lidt vej fra stranden, nemlig 4 km, så den er altså ikke lige i gå-venlig afstand. Det er der i det hele taget ikke noget der er, så hvis man gerne vil ud af hotellet og se noget hver dag så er det altså ikke hotellet her man skal vælge – heldigvis er der nok at lave på hotellet, hvis man ikke har behov for at skulle “ud” hver dag. Bare det at komme ud fra hotellets område, hvilket fylder det meste af bjerget/bakken, tager faktisk noget tid selvom man kører!

Pris
Som sagt rejste vi med Apollo – for to voksne med all inclusive, transfer og mad på flyet kom vi af med 11.000 kroner, all inclusive udgør 2.200 kroner heraf da det var et tilvalg. Vælger man dette hotel er all inclusive et absolut must fordi det ligger så langt væk fra alt og hel sikkert pengene værd. Det var rejsen alt i alt også, men havde jeg boet længere væk fra hovedbygningen havde jeg nok ikke synes det var hel så fedt. Desuden fløj vi med SAS, hvilket er et plus i min håndbog!
Ud over Apollo udbydes Goldcity også af Sun Tours, Primotours, Sunweb og Falk Lauritzen – så det er et populært hotel.